Sneeuwscooteren, Jökulsarion, Skaftafell - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Sneeuwscooteren, Jökulsarion, Skaftafell - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Sneeuwscooteren, Jökulsarion, Skaftafell

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

26 Juli 2013 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Het vroeg opstaan was geen punt, want vanaf ongeveer vijf uur piepte er een rookmelder, waarschijnlijk omdat de batterij aan vervanging toe was :-(.
Dus al vóór achten in de auto, op weg naar de parkeerplaats, waar we door een jeep opgehaald zouden worden. Omdat er nog geen kip op de weg was waren we er al om kwart voor negen, dus nog drie kwartier wachten...
Keurig op tijd verscheen er een enorme terreinwagen voor ons tweeën. In ruim een half uur werden we naar 820 meter gebracht, waar we ons in overalls, laarzen en een helm mochten hijsen. Vervolgens instructie sneeuwscooter en dan met in totaal 14 man - 7 scooters- achter elkaar de Vatnajökull op. Je mocht niet te langzaam (!), want met meer snelheid was de scooter beter te besturen. Het wende snel en binnen de kortste keren croste iedereen over de gletsjer. Na een kwartier werd er even gestopt om een foto te maken, maar helaas het was ontzettend mistig, dat meer dan een foto van mensen op scooters er niet in zat. Al met al ongeveer een uur gescooterd, coole ervaring! Daarna was het wachten op de jeep die ons terug zou brengen, na een half uur maar eens geïnformeerd en uiteindelijk door iemand anders weer naar beneden gebracht. Vervolg van de route naar Jökulsarión, het gletsjermeer met ijsbergen, grote stukken van de gletsjer afgekalfd ijs. Boottochtje gemaakt met een amfibievoertuig, heel veel ijsbergen gefotografeerd en koud dat het was! Nog even naar de riviermonding gelopen, waar stukken ijs, restanten van oude ijsbergen, op de wal liggen en je ijsbrokken naar zee ziet drijven.
Ook Skaftafell Nationaal Park stond nog op het programma, met als grootste attractie IJslands meest gefotografeerde waterval: Svartifoss. Nou, doe ons de Dettifoss maar! Aangezien het hier weer een stuk warmer was, lekker naar boven gelopen, nog een aantal "fossen en fossjes" op de foto gezet en na afloop de reis voortgezet naar weer een Farm Holiday. Helaas konden we hier niet dineren, dus dan maar door naar Kirkjubaejarklaustur (ik hoop dat ik dit maar één keer hoef op te schrijven...) Voor de zoveelste keer in de wachtrij om te eten, blijkbaar geen crisis hier?
Op deze locatie geen internet dus even wachten op de blog. Morgen Westmaneilanden.

• 26 Juli 2013 - 19:35

Jozefien:

Wat een geweldig leuk ervaring dat sneeuwscooteren. Gelukkig goed gegaan.
    Niet te geloven, zo koud met het boottochtje, terwijl het hier erg warm en benauwd is.
    Alles wat ik lees, jullie genieten volop en doen wel ontzettend veel.
    Enorm leuk. Blijf genieten!

• 27 Juli 2013 - 20:48

JenY:

Ha allebei,
    Stoer hoor, die auto en die pakken.
    Jullie in de kou en wij in de bloedhitte in Zwitserland.
    Allebei leuk, toch?

• 29 Juli 2013 - 11:31

Louis Anderson:

Even zelff wat plezier gemaakt door een dagje Renesse (ja verschil moet er wezen!) en een weekendje kinderen en kleinkinderen op bezoek. Zwemmen, BBQén en veel knuffelen.

Geweldige ervaringweer voor jullie. Knap autootje dat jullie heeft opgehaald en dan dat sneeuwscooteren. WOW!. Dat wil ik ook nog eens meemaken.

ENJOY (komt nu te laat, maar toch).