Laatste dag - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Laatste dag - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Laatste dag

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

29 Juli 2013 | IJsland, Keflavik

Laatste dag alweer :-((
Vanmorgen heeft Kees het brandalarm van het hotel nog getest. Het was al duidelijk dat de broodrooster z'n beste tijd gehad had: de boterhammetjes werden aan één kant zwart en aan de andere kant gebeurde niets. Vanmorgen werden ze wel érg donkerzwart en plotseling begon er een sirene te loeien. Voor zeker twee minuten op volle sterkte! Opvallend was dat de juffrouw wel onmiddellijk naar de broodrooster liep en de stekker eruit trok...
Wij waren als laatsten bij het ontbijt en het was duidelijk te zien dat er vóór ons een buslading de ontbijttafel afgegraasd had, wat een puinhoop! Gelukkig werd er versgebakken brood aangevoerd, een stuk lekkerder dan de casinosneetjes om te toasten ( veiliger ook ;-))
Voor vandaag stond als eerste het hetebronnencentrum in Hveragerdi op het programma. Zeer kleinschalig, maar wel leuk. Zo kon je er een eitje koken in de heetwaterbron, wat ik uiteraard gedaan heb! Jammer alleen dat het restwater uit de bron was, dus geen 100 graden meer. De uitbater had al aangegeven dat het een minuut of 15 zou duren om je ei te koken, maar zelfs na 20 minuten hadden we een zeer "snotty" eitje. Maar goed, bij het ontbijt hadden we tenslotte al een ei gehad. Verder kon je ook brood bakken in de heetwaterbron. Ik weet niet hoe ze dat willen doen, want dat brood moet zo'n 12 uur bakken!? Tot slot was er ook nog een moddervoetbad mogelijk, maar dat hebben we maar aan ons voorbij laten gaan.
Daarna naar de Heidishelli Geothermal Plant: een krachtcentrale die zowel elektriciteit als warm water levert. Er zijn verschillende multimedia- presentaties, die een goed beeld geven hoe zo 'n centrale functioneert.
Omdat we toch ruimschoots op tijd waren, zijn we vlakbij Keflavik nog langs de beroemde Blue Lagoon gereden: een in een lavaveld aangelegd meer met heerlijk warm water. Een mengsel van mineralen, silicium en blauwwier vormt op de bodem een witte afzetting en geeft het water de typische melkblauwe kleur. Gezwommen hebben we er niet, dat hadden we bij Myvatn al gedaan.
Op naar het vliegveld, auto inleveren, inchecken en dan wachten op vertrek!

• 29 Juli 2013 - 17:51

Jozefien:

Jammer dat het voorbij is, maar wat hebben jullie een hoop gezien en beleefd.
    Hele goed reis en veilige thuiskomst.
    We spreken elkaar gauw!

• 29 Juli 2013 - 17:58

Louis Anderson:

Oeps, zo gaat de tijd toch weer veel sneller dan je denkt.
    Jammer dat aan de avonturen een einde is gekomen.
    Jullie zijn weer een heleboel kennis en ervaring rijker.
    Ik heb er zeker ook van meegenoten.
    Aankomend weekend gaan we in Beringe vast nog meer foto's zien en verhalen horen.
    Ik kijk er naar uit.
    Veilige thuisreis en tot gauw.

ENJOY!

• 30 Juli 2013 - 11:13

Riet En Jack:

Hebben jullie dat brood wel geproefd? Wij vonden het héérlijk!

• 30 Juli 2013 - 14:55

Henny:

Zeker wel!!! Ik heb zelfs het recept ;-). Moet wel nog omgerekend worden, anders kan ik er een weeshuis mee voeden. Alleen nog op zoek naar afsluitbare plastic emmertjes...