Geysir, Gullfoss - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Geysir, Gullfoss - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Geysir, Gullfoss

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

27 Juli 2013 | IJsland, Selfoss

Vanmorgen een letterlijk uitzichtloze terugtocht naar het vasteland van IJsland, zo mistig was het! Aan de overkant werd het gelukkig al snel beter en na een uurtje was het "gewoon" weer warm! Besloten vandaag Geysir en Gullfoss te bezoeken en morgen Nationaal Park Thingvellir. Op weg naar Geysir kwamen we langs Skalholt, ooit de residentie van IJslands eerste bisschop. Kerkje op de foto gezet evenals de preekstoel uit de 15e eeuw. Nog even rondkijken leverde een school op die bij nader inzien (lees: in de zomer) een cafetaria bleek, tijd voor koffie met koek dus, we waren tenslotte al vroeg op! Verder naar Geysir: en klein park met oude en nieuwe springbronnen. De actieve geiser Strokkur spuit elke 5 à 7 minuten kokend heet water tot een hoogte van 20 à 30 meter. Ook het museum nog even meegenomen met info over vulkaanuitbarstingen en geisers. Ook kon je een aardbeving voelen, aparte gewaarwording! Daarna naar de Gullfoss: een dubbele waterval. Het water valt in twee trappen, die haaks op elkaar staan ca. 30 meter naar beneden. De naam "gouden" waterval ontleent hij aan het feit dat er bij zonnig weer een regenboog verschijnt, nou mooi niet dus!! Bij ons staat de Dettifoss nog steeds op 1 (mét regenboog), maar de Gullfoss is een goede tweede.
Aangezien het pas twee uur was, nog een wandeling uit het boekje van meneer Dominicus uitgezocht. De wandeling gaat naar, je raadt het al.... een waterval!
In dit geval de Brúarfoss, een wat kleinere waterval, die alleen te voet bereikbaar is. Het pad begint in een zomerhuisjespark, vervolgens klim je over een trapje dat over een prikkeldraadomheining is neergezet, waadt door/ springt over een beekje, om tenslotte uit te komen bij een kleine, maar fijne waterval. Het voetpaadje is bij tijd en wijle meer iets voor mensen met mannequin aspiraties, want het is zo smal dat je je voeten alleen maar vóór elkaar neer kunt zetten. Aangezien het ons ten enen male aan de daarbijbehorende "hipswing" ontbreekt en we af en toe zelfs over onze (berg)schoenen struikelden, zal dat er best wel komisch uitgezien hebben!
Hierna was het toch wel tijd om onze accommodatie voor de komende twee nachten op te zoeken. Alweer blij dat we de koffers nog even in de auto hadden gelaten, want in deze Farmstay was de waterleiding gesprongen, zodat er vier kamers zonder water zaten, waaronder de onze! We werden doorverwezen naar een hotel ca. 10 km verderop. Blijkbaar hadden zij nog plaats genoeg -wat op zich toch wel vreemd is middenin het seizoen- een tijdlang dachten we zelfs dat we de enigen waren. Nog maar even de Hot Tub ingedoken, gedoucht en daarna naar Selfoss om een eetgelegenheid uit te zoeken, Thais deze keer.
In Hveragerdi ontdekten we bij toeval een geothermisch parkje, waar we morgen even gaan kijken.

• 28 Juli 2013 - 10:36

Gerda Van Der Flier:

Wat een bijzonder land is IJsland, nooit geweten. Daar zou ik ook wel wat koelere dagen voor over hebben. Een springbron heet zeker zo omdat je heel snel achteruit moet springen als hij gaat spuiten? Wij hebben jullie kaart al ontvangen, dank. Ik weet niet hoe lang jullie nog blijven, maar in elk geval nog veel plezier. Erg leuk om de verslagen van Henny te lezen.

• 28 Juli 2013 - 19:38

Kees En Henny Van Der Flier:

Haha, ja, zodra de bron "springt", moet jij ook springen, zeker als je niet hebt opgelet waar de wind vandaan komt :-(. Krijgen jullie die video trouwens gedraaid? Ik kreeg het niet voor elkaar... En als ik de IPad draai, draait die video natuurlijk vrolijk mee! Morgen laatste dag, vliegen om half vijf.

• 29 Juli 2013 - 11:39

Louis Anderson:

Bedankt voor de ansichtkaart.
    We hadden al zoveel mooie teksten en plaatjes gezien op waarbenjenu.nl en dan ook nog een ansichtkaart en nog wel tijdens (en niet na) jullie vakantie. Het lijkt bijna of we er zelf bij zijn.
    Leuk dus.

ENJOY!

• 29 Juli 2013 - 16:23

JenY:

Ha allebei, Is het vandaag alweer de laatste dag. Veel gezien en genoten, zo te lezen.
    Morgen vanuit hett vliegtuig krijgen jullie vast een prachtig overzicht overr de regenboogwaterval.
    Leuk galgjeswoord.
    Goede reis en op naar het volgende reisverslag dat gemaakt mag/moet worden.
    Liefs