Höfn - Reisverslag uit Höfn, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Höfn - Reisverslag uit Höfn, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Höfn

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

25 Juli 2013 | IJsland, Höfn

Heel ander weer vanmorgen: scheelde zeker 15 graden met gisteren!!! Maar weer een fleecevest aan :-(. Ontbijt in een nogal fantasieloze, volle eetzaal van de golfclub, maar dan wel weer met versgebakken pannenkoekjes!
Vandaag weer veel kilometers met weinig interessante bezienswaardigheden.
Gekozen voor de kortste en niet de kustroute langs alle fjorden. Kees had zelfs een nog kortere route bedacht, maar omdat we het verdacht vonden dat die nergens genoemd werd, toch maar even gaan zoeken hoe dat zat. Bleek die weg over een pas te gaan "met smalle en steile weggetjes met een hellingspercentage van 17%"... Bij de betreffende splitsing aangekomen, zaten we al behoorlijk in de mist, dus maar het zekere voor onzekere genomen en de wat langere weg gekozen. Schoot allemaal wel lekker op, dus dachten we bij Stalafell wat rond te wandelen, ter compensatie van het autorijden. Kostte nogal wat moeite om het te vinden, want dit "dorp" bestaat uit een guesthouse dat van ellende bijna uit elkaar valt, een kerkje dat eruit ziet als een gewoon houten huisje en een boerderij! Als enig begin van een wandeling zagen we een smal paadje langs een vrij steile helling met daarvóór een paar mensen die driftig met een GPS-apparaatje in de weer waren. Gaat 'm niet worden dachten wij! Verder richting Höfn, waar we rond twee uur waren. Er was al aangekondigd dat er weinig te beleven viel daar, dus nog een stuk doorgereden naar Fláajökull, een gletsjertong van de Vatnajökull waar je naartoe kon wandelen. Eerst nog over een gravelweg van 8 km, daarna de wandelschoenen aangetrokken en op pad. Hier deed zich het vervelende effect voor, dat zodra je dacht dat je in de buurt kwam, de weg weer een bocht de andere kant op maakte, zodat je nog lang niet in de buurt was! Uiteindelijk besloten om na een uur gewoon om te draaien, bij de gletsjer of niet. Dat bleek dus: niet. Jammer dan! Terug naar Höfn om in te checken bij het hotel. Geleerd in Stykkisholmur (toen we naar een ander hotel gestuurd werden) om niet meteen de koffers mee te nemen. Dat bleek ook hier weer een goede zet, want de man van de receptie vertelde ons dat hij in de dependance een kamer voor ons had. Hij zou wel even vóór rijden. Wij probeerden nog van : leg het maar uit, we komen er wel, maar nee, hij reed vooruit. Maar goed ook, want er kwam aardig wat kruip door, sluip door aan te pas voor we uiteindelijk bij de haven terechtkwamen en zo groot is die plaats toch niet! Heel aparte kamer (zie foto). Ik heb absoluut geen architectonisch inzicht, maar hier is toch zeker ruimte voor verbetering!! De bedden hebben we maar omgedraaid anders hadden we morgen allebei een bult op ons hoofd gehad. Wat de badkamer betreft: nadat Henny zich in allerlei bochten gewrongen had om in dit bad te douchen -zelfs de handgreep schoot los toen ze die vastpakte- kwam Kees vertellen dat er beneden een gewone douche was! Grrrrr!
Na een heerlijk diner, op tijd naar bed, want morgen vroeg op voor het sneeuwscooteren op de gletsjer!

• 25 Juli 2013 - 11:05

Louis Anderson:

Uit jullie verhaal te lezen vandaag niet zo'n spectaculaire dag maar dat mag de pret niet drukken in de wetenschap dat er een dagje sneeuwscooteren aan komt.
    LEUK. Wil ik ook.

ENJOY!

• 25 Juli 2013 - 14:35

Jvtunen@gmail.com:

Wat een avontuur, heel apart, gelukkig toch goed gekomen.
    Sneeuwscooteren? Lijkt me vreselijk spannend.
    We gaan het horen.
    Veel plezier

• 25 Juli 2013 - 16:00

Riet En Jack:

(Zal ik 'm dan maar inkoppen?) Die gletsjers smelten sneller dan jullie kunnen lopen, zo te horen...
    Een dependance bij de haven, dat klinkt anders wel interessanter dan in een klein dorp. Wellicht zag je er vissersboten en mooie houten gebouwen in de typische noordelijke beitskleuren.
    Intussen hebben jullie het sneeuwscooteren al gedaan, dus daar willen we nu alles van weten.
    Veel plezier nog!

• 25 Juli 2013 - 18:55

Peter Paternotte:

Jullie tempo is adembenemend en de avonturen bijzonder, maar neem aan dat jullie er wel van genieten!
    Goede reis(avonturen) verder, gr Peter