Westmaneilanden - Reisverslag uit Heimaey, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Westmaneilanden - Reisverslag uit Heimaey, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Westmaneilanden

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

27 Juli 2013 | IJsland, Heimaey

Ontbijt van 8 - 9, dan maar meteen om 8 uur! Vanwege een accommodatie "met gedeelde faciliteiten", dwz 2 douches en 2 wc's voor 10 à 12 personen, het douchen maar verschoven naar vanmiddag. Na het ontbijt natuurlijk een run op de wc's, maar om tien over negen waren we op weg. Onze eerste stop was nabij Vik in het zuiden van IJsland: de vogelrots Dyrhólaey. Hier nestelt tot half augustus een grote kolonie papegaaiduikers. We hebben ze niet op de foto kunnen zetten, dat lieten we maar over aan de mensen met telelenzen van zowat een halve meter! Verder is er een mooi uitzicht op Reynisdrangar, een drietal 60 meter hoge rotspunten in zee en aan de andere kant op een groot gat in de rotsen, waar zelfs een boot doorheen kan varen.
Op weg naar Skógar, waar we koffie wilden drinken, passeerden we een clubje ruiters.
Tot onze verbazing liepen daar ook loslopende paarden tussen die plotseling dwars de weg overstaken om aan de andere kant keurig langs de weg verder te galopperen. Voor het oversteken was ik net te laat, maar de paarden staan erop! Helaas hebben we de afslag naar Skórgar gemist en moest de koffie nog even wachten. De volgende gelegenheid die we probeerden bleek bij aankomst gesloten, gaat lekker! Uiteindelijk dus maar een bakkie automatenkoffie in de terminal :-(.
Er was bijzonder veel zeemist, dus we konden Heimaey, het enige bewoonde Westmaneiland, niet zien. Na een half uur varen weer van boord en eerst maar eens kijken waar het hotel is. Om de haverklap een éénrichting straat, natuurlijk net de verkeerde kant op! Dat je op zo'n klein eiland nog zo veel verkeerd kunt rijden!!! De kamer is een aangename verrassing: groot, ingericht in een soort Engelse herenclubstijl en... met een jacuzzi! Die gaan we uitproberen na de wandeling naar het Pompeï van het Noorden en de vulkaan Eldfell.
In 1973 kwam deze vulkaan tot uitbarsting, waarbij een derde van alle huizen onder de vulkanische as werd bedolven... Wandelend door de lavavelden staan overal bordjes met namen van straten of zelfs een huis dat op die plek 16 meter onder de lava ligt! Na enig zoekwerk ook de weg naar de Eldfell gevonden en de beklimming gestart. Een blik in de krater geworpen, gelukkig was de zeemist op dat moment wat minder, en via een omweg weer naar het hotel. Die jacuzzi was verdiend! Lekker hoor!
Bij het eten zagen we weer kans om een restaurant uit te zoeken waar we een uur moesten wachten op een tafel. Dat vonden we te lang, zodat we uiteindelijk aan de overkant van het hotel terechtkwamen. Morgen met de boot van half negen terug naar het vasteland van IJsland, dus weer bijtijds op!
Overigens staan de foto's van gisteren er nu ook op, daarvoor even op vorige bericht klikken.

• 27 Juli 2013 - 11:31

Riet En Jack:

Wel blits, met een scooter over de gletsjer! En dan nu weer tussen ijsbergen met een amfibievaartuig.
    Apart dat je op een eiland kan zien wat zo'n uitbarsting van een vulkaan kan doen. En dat de mensen er gewoon nog langs wonen, ook al zijn er hele straten onder de lava verdwenen!
    Het is toch wel weer een hele beleving, deze vakantie, lijkt het. Geniet er nog maar lekker van!

• 27 Juli 2013 - 16:19

Jozefien:

Stoer, Henny, op de sneeuwscooter!! Wat een geweldige natuur allemaal.
    In een vulkaankrater kijken, loslopende paarden, bergbeklimmen.
    Allemaal erg leuk, als afsluiter een jacuzzi. Genieten!

• 29 Juli 2013 - 11:35

Louis Anderson:

Fraaie paardjes, maar verkeersregels kennen HO maar.
    Weer een dag met leuke ervaringen, o te lezen.
    Een dagje Engelse herenclubstijl, klinkt ook niet onaardig.
    ENJOY maar weer.