Naar Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Naar Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Naar Egilsstadir

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

23 Juli 2013 | IJsland, Egilsstaðir

Rustige dag vandaag, aangezien we alle bezienswaardigheden gisteren al bezocht hebben. Tijd voor het herinrichten van de koffer, is na een week altijd een bende, nog wat tutten met internet om foto's en filmpje erop te krijgen en rond een uur of tien vertrokken naar Egilsstadir, zo'n 230 km verderop. De weg voert grotendeels door desolate steenwoestijnen en kilometerslang is er geen levend wezen te zien, zelfs geen schaap!
Aangeraden werd om in Mödrudalur een koffiestop in te lassen "aangezien u verder weinig meer zult tegenkomen..." Het is de hoogst gelegen bewoonde boerderij op IJsland (469 m). Vlakbij ligt - uiteraard- een kerkje, een koffiehuisje en een camping! De gravelweg ernaartoe is al 8 km niets, kilometers ervóór en erna is er ook niets, je moet wel heel erg van niets houden om hier op de camping te gaan staan. De gebouwen die er staan heeft men zoveel mogelijk op laten gaan in het landschap: gemaakt van plaggen en met graszoden op het dak. Het grappige is dat ze dit zelfs bij de benzinepomp hebben doorgevoerd!
Na aankomst in Egilsstadir eerst maar een paar T-shirts gescoord, want Kees had te weinig rekening gehouden met mooi weer. Daarna naar de Hengifoss gereden, een waterval waar je via een voetpad naartoe kunt lopen.
We hebben het een heel eind gehaald, totdat de paadjes te smal werden en te dicht langs de afgrond begonnen te lopen...
De rotswand hier bestaat uit metersdikke lagen basalt, met daartussen felrode lagen. Die rode kleur is ontstaan doordat heet basalt over klei is uitgevloeid waardoor die ahw gebakken is.
Onze accommodatie is net als de vorige van de IFH: Islandic Farm Holidays. We begrijpen niet zo goed waar het begrip Farm op slaat, geen boerderij te bekennen! Deze is ook weer van een heel andere orde: de kamertjes zijn zeer minimalistisch en voor het ontbijt moeten we met de auto naar het clubhuis van de golfbaan!
Niet zoveel foto's gemaakt vandaag, maar ik had nog twee filmpjes van de zwavelvelden bij Myvatn en het internet lijkt hier een stuk sneller en betrouwbaarder! Dus...

• 24 Juli 2013 - 11:18

Louis Anderson:

Rust en leegte.
    Lijkt me ook wel eens een lekker gevoel.
    Alle foto's en filmpjes goed aangekomen.

Veel plezier morgen.

ENJOY!

• 24 Juli 2013 - 11:34

Riet En Jack:

Fijn dat jullie nu mooi weer hebben. Dat kerkje bij die benzinepompen intrigeert wel. Zouden er toch meer mensen in de buurt wonen? Rust en een landschap dat niet afleidt, wat een kalmte moet dat brengen. En dan die eigenzinnige B&B's in IJsland... Een ervaring. Nog veel plezier!

• 24 Juli 2013 - 13:02

Thijs:

Hi, leuk, ook hier veel aardolieproducten, mn gasvormig. Ben met roken gestopt, gewoon raampje van de taxi 1 cm open laten staan. Gr. Thijs.