Taiyuan - Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Taiyuan - Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Taiyuan - Pingyao

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

09 September 2011 | China, Pingyao

We rijden richting Pingyao. Onderweg bezoeken we het ommuurde paleis van de familie Qiao, waar de film ‘Raise the Red Lantern’ is opgenomen. Hier krijgen we een goed beeld van hoe de rijke handelsfamilies woonden. Het courtyard beslaat ca. 9000 vierkante meter en heeft 313 kamers! Wanneer je het complex vanuit de lucht bekijkt, vormen de gebouwen het Chinese karakter voor het woord geluk. Tegenwoordig woont er niemand meer, want het hele complex is als museum in gebruik.
Het plaatsje Pingyao straalt nostalgie uit en is een van de best bewaarde stadjes uit de Ming periode. Het staat dan ook vermeld op de Werelderfgoedlijst. Omgeven door een authentieke stadsmuur, waar we voor een deel overheen gewandeld hebben, bestaat het uit een wirwar van kleine, beklinkerde straatjes. Overal bungelen rode lampionnen aan de gevels van de courtyard huizen, die 's avonds zorgen voor sfeerverlichting. Het plaatsje is ook autovrij, hetgeen betekent dat gasten en bagage vanaf de stadspoort met elektrische karretjes vervoerd worden. In de straatjes vind je de ene souvenirwinkel na de andere en ze verkopen allemaal hetzelfde…
Ook ons hotel is in nostalgische stijl (zie foto), hetgeen even wennen is na de super-de-luxe hotels die we tot nu toe gehad hebben. Op de badkamer kun je plassen en douchen tegelijk ;-)

• 09 September 2011 - 15:19

Gerda Van Der Flier:

Nou, ziet er op de foto best nog aardig uit. Maar dat van die badkamer moet je nog maar eens een keer uitleggen. Ga het goed met jullie gezondheid? Geen last van het andere eten? Klinkt allemaal wel heel intensief, kun je het tempo nog bijhouden? Groeten en geniet ervan!

• 09 September 2011 - 19:58

Peter Paternotte:

Dat was een bijzondere film! Mooi plaatsje en mooie foto's. Die van EHBO posten en van openbare toiletten zijn ook fraai en goed om wat Chinees (Kanton/Mandarin?) te leren...
    Veel reisplezier verder!