Guilin - Yangshou - Guilin - Reisverslag uit Guangzhou, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Guilin - Yangshou - Guilin - Reisverslag uit Guangzhou, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Guilin - Yangshou - Guilin

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

25 September 2011 | China, Guangzhou

Hopelijk hebben jullie niet al te veel ontwennningsverschijnselen van je dagelijkse portie China! De afgelopen twee dagen kregen we geen internetverbinding voor elkaar, alleen een of andere vage Chinese website… Misschien werden we wel gecensureerd vanwege de hit op Google met “hoog water, Yangtze”! Van de andere kant is het natuurlijk wel een goede voorbereiding op het afkicken over 3 dagen, want dan is deze reis echt ten einde :-(
Gisteren (vrijdag) hebben we een boottocht over de rivier de Li gemaakt. We voeren (in kolonne met een stuk of 30 andere riviercruiseboten, dat wel) door het unieke karstgebergte. Rondom rijzen de karstbergen op en de chinezen zien er van alles in: vleermuizen, boeddha’s, paarden, leeuwen etc.? Voor ons geldt weer: met een paar biertjes misschien….
Eindpunt is het schilderachtige Yangshuo. Naast schilderachtig is dit stadje vooral ook ongelooflijk toeristisch, Valkenburg is er niks bij.
’s Middags maakten we met een electrowagentje, dat volgens ons gewoon op benzine reed, een tochtje door de omgeving (ook in kolonne). We bezochten een, zoals Kees dat noemt, ”gedresseerde Chinese boerenfamilie”. Deze mensen stellen hun huis open voor toeristen om ze het echte(?) Chinese boerenleven te laten zien…. Verder rijdend kwam er als op commando een vrouwtje met een waterbuffel aan een touw over een bruggetje lopen. Leuk plaatje, foto maken, weer instappen, vrouwtje weer terug, maar vrouwtje draait zich onmiddellijk weer om voor de volgende groep toeristen!
Nog een wandelingetje door de rijstvelden en het oude Yangshuo, dat was wel authentiek, dus leuk om te zien, en dan naar het hotel.
’s Avonds een schitterende voorstelling op de Li gezien. Het heette Impression en gaf een beeld van het dagelijkse leven van een aantal “minorities”. Heel in de verte vergelijkbaar met de “Son et Lumière”-voorstellingen zoals die in Franse kastelen wel gehouden worden, alleen véél grootser opgezet. Ik denk dat er bij één onderdeel wel 300 fakkeldragers op en rond de rivier te zien waren, tegen een achtergrond van uitgelichte karstbergen en met weerspiegeling in het water: sprookjesachtig mooi! Helaas zijn de meeste fotoos niet goed gelukt, maar de sfeer en de grootsheid van het geheel zijn ook nauwelijks weer te geven. Spectaculair!

Zaterdag met de bus weer terug naar Guilin via een bezoek aan de Rietfluitgrot: een druipsteengrot met een kleurrijk scala aan druipsteenformaties die op speciale wijze belicht zijn. Op de parkeerplaats hadden ze de rijst maar te drogen gelegd... 's Avonds een “thee-banket”: alle gerechten zijn met thee bereid! Erg lekker en en zeer fraai opgediend! De optionele avondexcursie naar het aalscholvervissen vond nul aftrek aangezien de wake-upcall op 6 uur morgenochtend staat :-(
Vanouds maken de lokale vissers gebruik van een ingenieuze methode: het vissen met aalscholvers. Ze gaan op hun bamboe bootjes de rivier op en laten enkele aalscholvers duiken naar vissen. Een band om de keel verhindert dat ze de vis doorslikken. Als de mand van de visser vol is, wordt de band losgemaakt en kunnen de aalscholvers hun maag vullen.

• 25 September 2011 - 17:33

Peter Paternotte:

Ja, al weer even gewacht aan deze kant en dan zie ik drie berichten met wel hele mooie foto's, ongetwijfeld is wat op jullie camera's zit nog mooier. En ja, die waterbuffel, hoe doen ze dat ook weer op Marken?
    Veel plezier de laatste dagen!