Van Pingyao weer terug naar Taiyuan - Reisverslag uit Pingyao, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Van Pingyao weer terug naar Taiyuan - Reisverslag uit Pingyao, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Van Pingyao weer terug naar Taiyuan

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

09 September 2011 | China, Pingyao

We starten vandaag met een bezoek aan de Rishengchangbank, het eerste handelshuis dat een bank werd. Het is nu een museum waarin nog veel van het vroegere meubilair, porselein en de door de bankmedewerkers gebruikte spullen te zien zijn.
Vervolgens naar de Taoïstische tempel Qingxuguan en daarna naar de tempel van Confucius. Het grote verschil tussen beide is dat het taoisme naar binnen gekeerd is en het confucionisme behelst meer leefregels.
In de tempel van confucius hangen duizenden rode wenskaartjes uit de hele wereld.

Na de lunch weer in de bus voor de laatste tempel: een boeddhistische deze keer, de Shuanglin tempel. Shuang betekent twee en Lin betekent woud. Volgens Boeddhistische overleveringen betrad Sakyamuni, de oprichter van het Boeddhisme, Nirvana onder twee bomen. Deze tempel staat bekend om haar kleurrijke beelden, maar helaas hebben de Chinezen nog nooit van een stofdoek gehoord, dus die kleur moet je er zelf bijdenken.
Vlak voor we er waren reden er trouwens een oudere chinese man en vrouw op een fiets voor ons uit. Plotseling rijdt de man zijn fiets naar het midden van de weg, stapt af en gaat samen met de vrouw pal voor de bus staan! Soort van: je geld of je leven! We waren niet zo goed of er werden wat yuans uitgedeeld, de man stapt weer op zijn fiets, maar de vrouw bleef vlak voor de bus staan. We konden haar niet wegkrijgen zonder nog wat yuans. Truc weer gelukt!
Morgen met de ochtendvlucht naar Xian.

• 09 September 2011 - 14:48

Louis En Wilma Anderson:

Wat hebben we het vandaag weer goed gehad hè.
    Jammer dat het eindigde met een regenbui. Ping Yao was echt ons ding. Prima stadje en leuke dingen gedaan. Hotel was perfect. Op naar nieuwe ontdekkingen!

• 09 September 2011 - 15:36

Gerda Van Der Flier:

Slimme truc om met de fiets voor de bus te gaan staan. Zal ik hier toch maar niet proberen. Kun je volgende keer geen stofdoek geven ipv geld? Overigens: hier morgen ook 23-28 graden. Ik zal me even een beetje toerist in China voelen. Groeten,,,