laatste dag Beijing, dan met de trein naar Datong - Reisverslag uit Datong, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu laatste dag Beijing, dan met de trein naar Datong - Reisverslag uit Datong, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

laatste dag Beijing, dan met de trein naar Datong

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

05 September 2011 | China, Datong

Vanwege de ongelooflijke drukte van de spits in Beijing waren we veel te laat bij de Bell en de Drum Tower en met name bij de drumsessie in laatstgenoemde.
Maar het programma werd soepel omgegooid, dus gingen we eerst per fietstaxi door de hutongs en op bezoek bij een familie die daar woont. Hutongs zijn een soort hofjes, waar afhankelijk van de economische status één of (veel) meer families wonen. Ze liggen aan veelal smalle straatjes en bestaan eigenlijk uit een aantal kamers rondom een open ruimte. Douches en w.c.’s zijn er niet, maar in elke straat staan public toilets, waarvan sommige tegenwoordig douches hebben, die men tegen betaling kan gebruiken. Aan de voorkant bij de deuren staan deurstoppers, bestaande uit bepaalde stenen die de status van de bewoners aangeven. Zo betekent een leeuw een zeer hoge status, een ronde steen is voor militairen en een vierkante voor administratief personeel. Ook zijn er balken boven de deur aangebracht: 4 balken betekent behorend tot de toplaag van de bevolking, 2 is voor de midddenstand en geen balken is voor het gewone volk.
Daarna kregen we dus alsnog de drumsessie op de trommels van de wachters, die oorspronkelijk gebruikt werden om het volk te vertellen hoe laat het was.
Na de lunch met de bus naar het station voor de 6 uur durende treinreis naar Datong. Complete heksenketel daar!
We hebben met 4 personen een 6-persoons slaapcoupé, waarvan we een deel van de slaapplaatsen als bagagerek gebruiken en het andere deel als zitplaats. Als je echter betrekkelijk lang bent, zoals Kees, kun je er alleen onderuitgezakt in hangen, anders zit je shocking klem tegen de slaapplaats boven je. :-(
In het begin kwamen er een aantal Chinese mannetjes langs, die probeerden om de vrije bedden in te pikken. In no time zaten ze op dat bovenste bed! Ze werden weggejaagd door de reisleidster, maar Louis streek met zijn hand over zijn hart en liet er eentje toch maar liggen…
We zitten nu 2 uur in de trein, nog 4 te gaan. Om 9.45 komen we aan in Datong.

• 08 September 2011 - 20:20

Arga:

Wat een luxe met z'n vieren in een slaapcoupe!! Gerda en ik hadden vier medeslapers waarvan er een drie dagen lang z'n schoenen niet had uitgedaan!