Waitomo - Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Waitomo - Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Waitomo - Rotorua

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

29 December 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Na een heerlijk ontbijtje met vers fruit, sap, yoghurt en zelfgemaakte jammetjes op naar de gloeiwormen. Ruim op tijd voor de eerste rondleiding van de dag. Eerst een wandeling door de druipsteengrotten en vervolgens een boottocht door de gloeiwormgrotten. Heel speciale ervaring! In het pikkedonker in doodse stilte, want na het sshhhh van de gids werd er gedurende de ca. 10 minuten durende boottocht geen woord meer gezegd. En dat in een boot met 18 mensen waaronder ook een aantal kinderen! De gloeiwormen produceren licht om hun prooi te lokken en komen uitsluitend in Nieuw Zeeland voor. Jammer genoeg mochten er geen fotoos genomen worden, dus bijgaande foto is gefaked en doet de grotten geen recht.
Daarna door naar Rotorua, onze volgende stop. Rotorua wordt ook wel Sulpher City genoemd en wanneer je aan komt rijden merk je waarom... Het ruikt nog net niet naar rotte eieren, maar het scheelt niet veel!
Het is het belangrijkste thermische en vulkanische vakantieoord van Nieuw Zeeland, met geisers, vijvers en borrelende modderpoelen. Aan het begin van de 20e eeuw was het een Europees kuuroord.
Te Puia, Whakarewarewa is het beroemdste thermische reservaat van de streek. Op het terrein liggen de Rotowhio Marae, het Mai Ora dorp (een nagebouwde Te Arawa Maori-nederzetting) en het moderne Te Puia kunstnijverheidsinstituut. Ook zijn er 2 geisers: de Pohutu (grote plens) die 10 - 25 keer per dag zo'n 30 meter hoog spuit en de minder spectaculaire Prince of Wales Feathers. Langs de paden liggen kleine modderpoelen en er is vulkanische activiteit.
Na een bezoek aan dit reservaat naar het hotel, even zwemmen en een boekje lezen tot we om half zes worden opgehaald voor het Maori Evening Experience &Hangi Diner. We zijn benieuwd!
Na een woord van welkom zien we eerst hoe een met de hand uitgehakte oorlogskano met strijders in traditionele kledij de rivier de Wai o whiro afzakt. Daarna volgt een culturele voorstelling met traditionele ceremoniën en dansen. Vervolgens wordt de in de hangi-oven bereide maaltijd geserveerd met o.a lamsvlees, kip, diverse soorten aardappelen en groente en verschillende salades. Het smaakt allemaal prima! Tot slot nog een bushwalk met uitleg over diverse boomsoorten en de gloeiwormen va n Roturoa.... Alleen als je net 's morgens in Waitomo bent geweest, stellen die niet zoveel voor!
Het geheel was behoorlijk massaal en vertoonde nogal wat Amerikaanse trekjes, maar we vonden het toch wel de moeite waard.

• 29 December 2012 - 11:51

Peter Paternotte:

Het loopt allemaal van een leien dakje, zo te lezen, wel een hoog tempo van de gloeiwormen in Waitomo naar de geisers in Rotorua. Benieuwd naar de volgende bestemmigen en avonturen!

Tags: Waitomo, Rotorua