Chinese Muur en Zomerpaleis - Reisverslag uit Beijing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Chinese Muur en Zomerpaleis - Reisverslag uit Beijing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Chinese Muur en Zomerpaleis

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

03 September 2011 | China, Beijing

Vandaag dan de Chinese Muur!
Deze strekt zich uit van de Gele Zee bij Beijing tot de poort van Jade bij Jiayuguan. De Chinese naam, ‘muur van tienduizend li’ (6440 kilometer), omschrijft hoe lang deze verdedigingswal waarschijnlijk was. Als verdedigingswerk vormde de muur de grens tussen de georganiseerde Chinese landbouwbeschaving en de noordelijke barbaarse nomadenculturen. Symbolisch draagt hij een boodschap van keizerlijke macht uit. De huidige muur is een verzameling van vele muren, gebouwd in verschillende perioden.
Via een prachtige tocht door de bergen die Beijing omringen, bereiken we dit wereldwonder. We maken een wandeling van zo’n anderhalf uur over de Muur, die op sommige plaatsen behoorlijk steil is! En wandelen betekent hier dan vooral bijzonder ongelijke trappen op en af klimmen: lui zweet is gauw gereed! Maar wel een heel bijzondere ervaring!
Via het van overheidswege voor de Chinese gids verplichte bezoekje aan een lokaal bedrijf, in dit geval een fabriekje waar jade bewerkt wordt met een héle grote winkel erbij, waar niemand iets kocht, weer terug naar Beijing waar we ’s middags het Zomerpaleis bezoeken.
Dit complex is aangelegd rond een groot, kunstmatig meer, het Kunming-meer (de aarde van de uitgraving werd gebruikt voor het aanleggen van de grote Langleven-heuvel in het park), en bestaat uit allerlei rijk versierde en goed bewaard gebleven paviljoenen, gaanderijen, woningen en tempels.
De huidige gebouwen dateren uit de tijd van Cixi, de keizerin-weduwe. Zij liet aan het eind van de 19de eeuw het hele complex uitbouwen, en verbleef hier grotendeels zelf tijdens de laatste jaren van het keizerrijk.
Het geld voor de aanleg van het uitgestrekte domein haalde zij uit de kas die bedoeld was voor de vernieuwing van Chinese vloot, wat een van de elementen van de nederlaag tegen de Engelsen was tijdens een van de opiumoorlogen. Sinds de revolutie is het een groot openbaar park dat erg druk bezocht wordt op vrije dagen.
’s Avonds konden we nog naar de Chinese opera, maar dat hebben we maar even voorbij laten gaan ;-) Dat is namelijk vooral van die hoge tonen-zang en dat zagen we niet zo zitten.

• 06 September 2011 - 20:24

Hanneke:

Lag er nog een los steentje op de muur, zodat jullie dat als souvenir voor de thuisblijvers hebben kunnen meenemen, of is alles zwaar bewaakt, big china watching you?

• 08 September 2011 - 20:28

Arga:

Las de verslagen w.s. in de omgekleerde volgorde. Die muur is wel heel indrukwekkend stijl.
    Maar waarom toch niet naar de hoge tonen opera? Leek me nou echt iets voor Kees!