Yosemite en terug naar SF - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Yosemite en terug naar SF - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Yosemite en terug naar SF

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

23 Mei 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Gáááár waren we donderdag bij aankomst in El Portal!!!!! Vertrokken om 8 uur met een stop voor koffie en een voor de lunch plus enkele fotostops kwamen we tegen vijven aan bij het hotel en hadden we het helemaal gehad. Het grootste deel van de reis bestond uit bochtige bergwegen waar 35 mph (iets meer dan 50 km/pu) het maximaal haalbare was. Schiet niet op! Verder dan ook nauwelijks meer iets gedaan: wandelingetje naar het snelstromende riviertje aan de overkant van de straat, biertje/wijntje aan de bar, eten (prima salad-bar!), nog even boekje lezen en slapen. O ja, wel nog een beer op de foto gezet in Yosemite, maar volgens ons was dat een gedresseerde, die daar alleen was ter vermaak van de toeristen :)
De volgende dag dus Yosemite: een park met een oppervlakte van 12000 vierkante mijl, gigantisch dus. Kernwoorden: enorme granietrotsen, heel veel watervallen en wildwaterriviertjes, seqoia’s en eekhoorntjes. We waren al door een deel ervan gekomen op weg naar het hotel, maar nu door naar het centrale deel van het park: Yosemite Village. Via het Visitor Center naar het theater om de film Spirit of Yosemite te bekijken, een overzicht van het ontstaan van de vallei met oa ook spectaculaire opnames van de watervallen. Daarna te voet naar de Lower Yosemite Fall,met uitzicht op de Upper YF. Niet te dichtbij komen anders word je nat! Nog even overwogen om met een soort trammetje een 2 uur durende rondrit langs de highlights te maken met commentaar van een ranger, maar toch maar niet. In plaats daarvan met de auto naar Tuolumne Grove om daar een 2 uur durende trail te lopen naar de Giant Sequoia’s. De temperatuur daar verschilde behoorlijk met die in de vallei, scheelde zeker een graad of 10, maar we zaten dan ook een stuk hoger, op sommige plaatsen lag nog sneeuw! Het zijn inderdaad indrukwekkende bomen, die een speciale combinatie van hoogte, kou, water en vuur nodig hebben om te kunnen voortbestaan. Dat vuur heeft waarschijnlijk wat uitleg nodig. De dikke bast vertraagt het vuur waardoor de boom zelf niet aangetast wordt, maar het vuur droogt de dennenappels, waardoor de zaden vrij kunnen komen en het zorgt ervoor dat de vegetatie rondom de boom wordt opgeruimd, zodat de zaden ook kunnen ontkiemen. Jaja!
Daarna nog naar de Bridalveil Fall, waar het looppad ernaartoe al een soort waterval leek. Hier was je dus inderdaad binnen de kortste keren drijfnat, want aan de onderkant van de waterval liep je door een enorme waternevel van het opspattende water, dus snel je foto maken en weer naar het drogere deel toe.
Tenslotte El Capitan nog even op de foto gezet, een 900 meter hoog brok graniet, de steilste rotswand ter wereld.
Zaterdag weer een reisdag: terug naar San Francisdco. Auto vast ingeleverd, hoeft dat morgen om 6 uur 's ochtends niet meer. Het hotel heeft een shuttlebusje naar het vliegveld, dus we worden netjes voor de deur opgehaald voor onze vlucht naar New York om 7.50 uur!

• 23 Mei 2010 - 11:28

Lucie Driessen:

Thijs heet alle verhalen voorgelezen, en ben zo een beetje met jullie meegereisd. Het riep veel herinneringen op aan onze reis in 1992, leuk !
    Veel plezier in New York, en kom veilig thuis.

Groetjes Ma.

• 23 Mei 2010 - 16:00

Louis En Wilma:

Woh dat is een aardig watervalletje. Dat gaar zijn na een dag reizen hebben wij ook zo af en toe. Wij zijn daarbij ook nog afhankelijk van de bus-chauffeur, piloot, kapitein of trein-machinist en natuurlijk de reisleider. Fijn dat ze alles regelen maar wil dat zelf ook wel eens doen :-)). Die sequoia's lijken me gaaf om te zien. Tot de volgende reactie maar weer.

• 24 Mei 2010 - 16:43

Riet:

Geweldig allemaal! (Wij zijn net terug van een lang weekend op Walcheren en erg content vanwege het spotten van een lepelaar.)