Naar Akureyri - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Naar Akureyri - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Naar Akureyri

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

20 Juli 2013 | IJsland, Laugarvatn

Vandaag naar de hoofdstad van het noorden: Akureyri. Niet rechtstreeks, maar via het schiereiland Trollaskagi, deels bergachtig en deels kustgebied. Onderweg de oude huisjes van Hofsós nog even op de foto gezet, koffie gedronken in het vissersplaatsje Siglufjördur, waar verder weinig te beleven viel en nog wat aparte tunnelervaringen opgedaan. De eerste was een éénbaanstunnel, waarbij onze kant voorrang had, maar er stond geen stoplicht of iets. Gelukkig reed er iemand voor ons, dus erachteraan maar. Nou is het niet zo héél druk in IJsland, dus we hadden geen tegenliggers :-). Bij de volgende tunnel zelfde verhaal, alleen geen voorligger en er stond dat er een stoplicht aankwam: nooit gezien! God zegen de greep dan maar! Helaas, in de verte doemde een tegenligger op! Maar ruim op tijd verdween die naar de zijkant van de weg om ons door te laten. Op regelmatige afstanden waren namelijk nissen in de tunnel gemaakt -alleen aan de kant die geen voorrang had- en daar werd keurig netjes gebruik van gemaakt!
Bij aankomst in Akureyri maar even naar de Tourist Information, want het was inmiddels mooi weer geworden (jawel, jas uit!) en we wilden graag een stukje wandelen, bij voorkeur niet door de stad. Dat werd dus Kjarnarskogúr, een bosachtig gebied - dichterbij het begrip bos komen ze niet in IJsland - met gemarkeerde wandelpaden. Prima leek ons, kaartje mee en gaan. Voordat we een route gevonden hadden waren we een kwartier verder, aan markering werd niet gedaan en een half uur later waren we op de plek waar we dachten pas na een uur te zijn.... Bovendien liep half Akureyri daar in korte broek en bikini rond, want het was tenslotte wel 19 graden!!! Leek de Kalverstraat wel!
Na nog een tijdje over diverse paadjes gelopen te hebben, hielden we het wel voor gezien.
's Avonds maar eens pizza gegeten in een restaurant dat gouden tijden beleefde: er zaten constant zo' n 8 à 10 mensen te wachten tot er een tafel vrijkwam. Daarna nog even naar de haven waar het heel druk was: een of ander optreden van een band op een boot, waar filmopnames van werden gemaakt. We zagen allemaal mensen met kaartjes lopen, maar wisten wij veel, wij konden gewoon doorlopen. Heb een stukje opgenomen, wie het herkent mag het zeggen!
Morgen de walvissafari, spannend!

• 21 Juli 2013 - 12:06

Riet En Jack:

Mooie tunnels hebben ze en best veel voor zo'n dun bevolkt gebied. Voor de IJslanders is een temperatuur boven 15 graden inderdaad al T-shirtweer! Leuk dat jullie in een feestelijke drukte terecht kwamen. Dat is toch gezelliger dan een lege stad. Zijn jullie ook wel die hele trap naar de kerk opgelopen en binnen geweest? Die walvistocht kan zeer plezierig zijn, zeker als het weer een beetje meewerkt. Je ziet altijd wel wat en zo op het water is toch lekker (al hebben jullie de papegaaiduikers al gehad). Veel plezier daarmee! Ik ben benieuwd of je telkens snel genoeg bent om de walvissen op tijd op de foto te krijgen...

• 21 Juli 2013 - 12:14

Jozefien:

Wat een schitterende natuur, heel wat ruiger dan hier.
    Claustrofobisch die tunnel en dan nog eèn baan...
    19 graden! Heet...! Hier wordt het komende week bijna 30 graden.
    Kun je beter in IJsland zijn.
    Ben benieuwd naar je ervaringen met de walvissafari.
    Heel veel plezier

• 21 Juli 2013 - 17:13

Thijs:

Mooi, die tunnelvisie, hebben hier de batak ook last van, vandaag inlandse gids ritueel onthoofd door kanibalenkoning, warm mensenhart met citroen(sap) toe, jammie! Gr. T.