Laugar - Saudarkrokur - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Laugar - Saudarkrokur - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Laugar - Saudarkrokur

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

19 Juli 2013 | IJsland, Laugarvatn

We maken vandaag een omweg over het schiereiland Vatnsnes om één van de grootste zeehondenkolonies van IJsland te bekíjken. Nadeel is dat dit 65 km over "bruine weg" betekent en we komen er pas later achter waarom dat BRUINE weg heet :-(. In principe zijn deze wegen goed te berijden, alleen af en toe is het een en al kuil die je met geen mogelijkheid kunt ontwijken en dan hoop je maar dat de assen het houden!
Reden we de toegang tot die zeehondenkolonie eerst nog voorbij, moesten we dus een extra stuk terug over die fijne weg.... was Kees niet blij mee! Maar goed, na een wandeling door het veld, kwamen we op een stuk (zwart) strand, waar je aan de overkant de zeehonden kon zien liggen. Veel beweging zat er niet in, zeker siëstatijd? In de verte konden we ook nog een merkwaardige basaltformatie zien staan: Hvitserkur, betekent wit shirt, geen flauw idee waarom, wij zagen gewoon een zwarte kolom.
Na een stukje ringweg (om IJsland) nog een "dirtroad" richting Kologlúfur: een kleine kloof die uitgeslepen is door de rivier Vididalsà inclusief watervallen.
Bij terugkomst op de doorgaande weg was het niet meer verantwoord om veilig verder te rijden, dus tegen onze principes in hebben we toch de huurauto maar gewassen.
Tenslotte hebben we nog één van de oudste turfkerkjes (1834) bezocht en bij Glaumbaer een gerestaureerde turfboerderij, ook uit de 19e eeuw.
Ons hotel van vandaag is weer een zgn. zomerhotel. Aangezien IJsland maar een zeer kort toeristenseizoen kent, hebben veel accommodaties 's winters een andere bestemming. Ons vorige hotel was vroeger een school en wordt nu in de winter gebruikt voor jeugdkampen, werkweken of familiereünies. Heb nog geen gelegenheid gehad om te informeren welke winterinvulling dit hotel heeft.

• 20 Juli 2013 - 11:19

Joris:

Die auto kon inderdaad wel een klein wasbeurtje gebruiken! Mooie klassieke rolverdeling ook, de vrouw die foto's neemt terwijl de man "aan het werk" is...

• 20 Juli 2013 - 11:31

Louis Anderson:

Een te verwachten reactie: we zien Kees graag werken.
    Dat bakkie was inderdaad echt vuil geworden: dirtrods zijn dus echt dirtroads en bruine wegen zijn echt bruin, begrijp ik.
    Hvitserkur, volgens Wikipedia lijkt meer op een drinkende draak, dus waar dat witte T-shirt nu vandaan komt?
    ENJOY!

• 20 Juli 2013 - 12:49

Riet:

Nog eens wat anders dan de via aurea!
    Veel plezier,

Jack en riet

• 20 Juli 2013 - 18:06

Thijs:

Hi, leuke bedjes ook. Hier alles ok, zwavelbadje, busritje, boottochtje, kom je nog eens ergens! Groet Thijs.
    Wanneer kom je mijn auto lenen?

• 21 Juli 2013 - 09:33

Peter Paternotte:

Ook vanaf de Azoren is jullie IIslandse avontuur goed te volgen; benieuwd naar verdere expedities in de ruige natuur.
    Geniet er van!