Snaefellsness - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Snaefellsness - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Snaefellsness

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

17 Juli 2013 | IJsland, Stykkishólmur

Na het ophalen van de huurauto (Skoda Yeti, 4WD) vertrokken naar het schiereiland Snaefellsness aan de westkant van IJsland. Dit schiereiland wordt gedomineerd door de gletsjervulkaan Snaefelsjökull, bekend uit het boek "Reis naar het middelpunt van de aarde" van Jules Verne.
Onderweg bezochten we de explosiekrater Eldborg; een basaltplateau met een wand van basaltzuilen; het uit 1847 daterende zwarte kerkje van Budir; in Arnarstapi de vogelrotsen en Bardur, een groot stenen beeld van een trol en in Londrangar twee hoge kliffen.
We hebben ook een paar dingen gemist omdat we de bordjes nooit gezien hebben :-(. Dritvik bijvoorbeeld, een verlaten vissersplaatsje, waar je via een wandeling van 2 km naartoe kon lopen en Djupalonsstandur, een kiezelstrand, waar 3 beroemde stenen liggen van resp. 154, 100 en 54 kg. Wanneer je de steen van 54 kg niet op kon tillen, mocht je niet meevaren op de vissersboten!
Bijna op de plaats van bestemming nog even een omweg gemaakt naar het "haaienmuseum", een museumpje met oude boeren gebruiksvoorwerpen maar ook een oude vissersboot, waarmee vroeger op haai werd gevist. Als klap op de vuurpijl kon je ook een stukje gedroogde haai proeven. Als je dat ruikt is je eerste gedachte: ammoniak, maar met een stukje roggebrood valt die smaak voor het grootste deel weg. Mij hoef je er niet voor wakker te maken!
In Stykkisholmur, waar we vannacht verblijven, werden we door de gastvrouw naar een ander hotel gestuurd, omdat ze de kamer al aan een vriendin had beloofd?! Apart, maar maakt verder niet uit, de nieuwe kamers zijn i.i.g. groter!
Na een wandeling naar het stadje en het door een dam hiermee verbonden eiland, op een terrasje gezeten!!!! Plotseling was het lekker weer en zelfs warm in de zon, dus ogenblikkelijk van genieten, want je weet nooit hoe lang het duurt. Zelfs buiten gegeten, maar dat hebben we maar net gehaald, omdat het toen toch wel ernstig af begon te koelen.
Morgen starten we met een boottocht over de Breidafjördur.

• 18 Juli 2013 - 10:43

Louis Anderson:

Klinkt weer herkenbaar: een behoorlijk zwaar beladen programma, net als in Nieuw Zeeland.
    Maar ja je bent er vermoedelijk maar een keer in je leven dus je wilt alles zien en meemaken.
    Ook dat kan de rust geven die je in je vakantie zoekt.
    Volkomen begrijpbaar.

Leuke typische Ijslandse dingen weer zo te lezen.

Vaar ze morgen (inmiddels vandaasg dus).

ENJOY!

• 18 Juli 2013 - 18:04

Thijs:

Hi, mooi daar, vast ook niet zo warm ;)
    Net het regenwoud uit, morgen vulkaan beklimmen, lekker ontspannen vakantie....
    Groet, thijs.
    PS: een hebben een kijker!