Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Reykjavik

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

17 Juli 2013 | IJsland, Reykjavik

Toen we opstonden was het droog...., na het ontbijt heeft het verder de hele ochtend meer of minder hard geregend :-(
Toch maar op pad, we zijn er nu toch! Eerst op zoek naar het oudste straatje van Reykjavik: Adalstraeti. Viel een beetje tegen: verwacht je een smal oud straatje, is het een gewone straat met het ene restaurant na het andere! Het oudste huis van Reykjavik maar even op de foto gezet dan. Door naar Harpa, een in 2011 geopende concerthal aan de haven van Reykjavik. Een architectonisch kunstwerk met gekleurde glazen panelen die, vooral wanneer het donker(der) wordt, een zeer fraai schouwspel opleveren.
Met dat niet donker worden valt het trouwens wel mee: twee uur 's nachts is vergelijkbaar met het tijdstip dat je in Nederland de gordijnen dicht gaat doen, goed geslapen dus!
Ook de Hallgrimskirkja staat nog op het programma. De vorm van de toren is gebaseerd op de ordening van basaltzuilen. Bij binnenkomst sta je even raar te kijken: huh, de banken staan verkeerd om! Blijkt dat er in deze multifunctionele kerk regelmatig orgelconcerten gegeven worden en dan is het wel prettig om de kant van de organist op te kijken. Halverwege de kerk staan de banken weer de "goede" kant op!
Na de lunch (het is inmiddels droog) willen we nog naar Perlan, 'de parel', een spiegelende glazen koepel op zes heetwatertanks, de warmwaterreservoirs van Reykjavik. Buiten is ter lering ende vermaak een namaak geiser gebouwd die iedere 5 minuten water de lucht in spuit. Binnen kun je omhoog naar een uitzichtpunt en 's avonds is er op de bovenste verdieping een restaurant open dat in 2 uur om zijn as draait.
Tot slot nog naar het stadhuis bij het Tjorninmeer, waar op de begane grond een grote maquette van IJsland te zien is. Daarna is het ondertussen wel tijd om de voeten wat rust te geven (en de ogen...)
's Avonds gegeten bij Grillmarkadurinn: echt zó lekker!!! We hebben ons laten overhalen tot het proeverijmenu: een keuze (van de kok) uit 4 voor- en 3 hoofdgerechtjes en tenslotte een mini grand dessert. Even likkebaarden: vooraf enkele stukjes zoet brood met roomboter en lavazout (zwart!), vervolgens gedroogde vis en inktvis met sauce tartare, een salade met wilde eend, stukjes walvis met bearnaisesaus en varkensribbetjes met chilisaus. Als hoofdgerechtjes gegrilde zalm, lamsvlees en ribeye. Alsof dat nog niet genoeg was nog een selectie van nagerechtjes, zie foto! We konden naar het hotel toe rollen! Mocht je ooit naar IJsland gaan, beslist een aanrader! (Vooral niet elke dag doen!!!) Vroeg naar bed, want we hadden nog wat in te halen.

• 17 Juli 2013 - 09:38

JenY:

Hoop dat jullie goed geslapen hebben met zo'n volle maag.
    Vandaag kunnen jullie het er weer van af lopen.

• 17 Juli 2013 - 17:15

Louis Anderson:

Ja, dat klinkt anders dan Nieuw Zeeland maar zeker niet verkeerd.
    Hier vallen de mussen van het dak, dus dat missen jullie helaas.
    Ik heb ook hier in Nederland wel eens zo'n uitgebreide keuze van voorgerechtjes, hoofdgerechten en nagerechten gehad. Knap dat jullie nog naar huis konden rollen. Ik had toen het gevoel helemaal niets meer te kunnen.
    ENJOY!