St. Petersburg, Petershof - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu St. Petersburg, Petershof - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

St. Petersburg, Petershof

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

09 Mei 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

9 mei is de Russische bevrijdingsdag. Dat betekent 's morgens een parade van het huidige leger, 's middags een concert van strijdliederen en een veteranenoptocht en 's avonds een popconcert en vuurwerk. Nevski Prospect is afgezet en veranderd in een deinende mensenmassa. Van beide parades hebben we een stukje meegekregen, vooral de drukte, de concerten en het vuurwerk hebben we gelaten voor wat ze waren. Speciaal voor bevrijdingsdag waren ook de vuren ontstoken in de beide Rostral columns (vuurtorens) op de kop van Vasilevski Island.
We hadden besloten om vandaag met de draagvleugelboot naar Peterhof te gaan, een van de meest verbazingwekkende paleizen van de tsaren aan de Finse Golf. Het is een immens landgoed dat vólstaat met paleizen en paleisjes en honderden fonteinen in alle soorten en maten. Omdat het ons nogal wat tijd gekost had om er te komen ( veel omlopen via kruipdoor / sluipdoor weggetjes omdat alles afgezet was) startten we maar met een lunch. Een broodje kaas / worst blijkt hier toch een andere betekenis te hebben dan in Nederland.... Het bordje op de foto was voor 6 personen en kostte ook nog eens goudgeld, zeker voor Russische begrippen!
Enkele uren door het park gewandeld en ons (weer) verbaasd over de enorme pracht en praal. Als bonus kregen we er nog een fanfare bij ter herdenking van de veteranen en een mini-luchtshow van drie vliegtuigen ( en een vogel :-) )
Na terugkomst in St. P. een afscheidsdiner met z'n zessen.

• 10 Mei 2014 - 12:05

Jozefien:

Festiviteiten in Rusland op het nieuws gezien, was indrukwekkend. Die lunch ziet er echt geweldig uit :) Best stoer Kees zo ... Pracht en praal van de paleizen en gebouwen, het blijft mooi om te zien.