Jaroslavl - Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Jaroslavl - Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Jaroslavl - Moskou

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

03 Mei 2014 | Rusland, Moskou

In Jaroslavl met de trolleybus naar het centrum, kosten: 32 cent! Op zoek naar een eettentje komen we toch weer bij de Italiaan uit.... Prima gegeten, € 60 voor 6 personen, was echt brassen gisteren!
Het weer is behoorlijk omgeslagen, door de gure wind voelt het kouder aan dan de 13 graden die de thermometer aangeeft :-(.
Het hotel is een belevenis op zich: geen kamer is hetzelfde. Wij hadden een riant onderkomen van zo'n 30 m2, met naast een slaapkamer ook nog een woonkamer, compleet met (lekker zittend!) bankstel. Sommigen hadden er zelfs nog een keuken bij, terwijl anderen er bekaaid afkwamen met alleen een slaapkamer met een twijfelaar... 's Avonds samen met onze vrienden een glas champagne gedronken op de nieuwe baan van Jasper.
De volgende ochtend maakten we kennis met een ontbijt op communistische wijze. Tegen inlevering van een bonnetje kreeg eenieder een afgepaste hoeveelheid voedsel! 'n Stukje omelet, een yoghurtje, een (1!) kopje koffie óf thee, een minibroodje, 2 halve plakjes vleeswaren en 3 miniplakjes kaas. Tamara (reisleidster) heeft gestreden voor wat extra roggebrood, dus daarvan kwamen er nog 3 halve plakjes p.p. bij!
Toen we na het ontbijt met de koffers naar beneden kwamen bleek de bus stuk! Er moest een andere uit Vladimir komen en dat ging zeker drie uur duren. Dan maar naar het Kremlin van Jaroslavl, daarna bij de supermarkt wat brood en kaas gehaald en gezamenlijk geluncht op een van onze hotelkamers. Uiteindelijk arriveerde de bus tegen half twee en konden we op pad. In overleg het programma aangepast en hopen dat we het allemaal halen.
In Rostov-Veliki nogmaals een Kremlin bezocht, veel mooier dan dat in Jaroslavl. De fresco's in de kathedraal worden momenteel gerestaureerd.
De tweede en laatste stop is in Sergijev Posad, bij het Drievuldigheidsklooster, het middelpunt van de orthodoxe kerk in Rusland. We wonen een (gedeelte van een) kerkdienst bij in de Oespenski Sobor. De Byzantijnse gezangen zijn indrukwekkend en ontroerend.
Het lekkerste voor het laatste bewaard: over de 75 km naar Moskou hebben we ruim 3 (!) uur gedaan, GÁÁR!

• 03 Mei 2014 - 22:09

Jozefien:

Wat een tegenstellingen, luxe kamer,sober ontbijt. bus stuk.
    Maar daarentegen wel weer mooie dingen gezien.
    Proosten op Jasper, geweldig!