auckland - Kerikeri - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu auckland - Kerikeri - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

auckland - Kerikeri

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

25 December 2012 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

De geschiedenis van Auckland gaat terug naar de 14e eeuw toen Maori-stammen hier neerstreken. Aan de Waitema Harbour bouwden ze hun nederzettingen op de toppen van gedoofde vulkanen. In 1840 meerde de Britse kapitein Hobson aan en kocht voor een spotprijs ruim 1200 ha grond van de Maori. Hier werd een stad gebouwd die haar naam kreeg ter ere van Lord Auckland die indertijd een hoge officier van de Britse marine was.
Eerst was Auckland de hoofdstad van Nieuw-Zeeland maar later verhuisde de regering naar Wellington.
Vanmorgen dachten wij, alvorens naar Kerikeri te vertrekken, nog even naar de top van een van die uitgedoofde vulkanen, Mount Eden, te wandelen om daar van het uitzicht te genieten. Helaas was het zo regenachtig en mistig dat er helemaal geen uitzicht was... De skytower hebben dus ook maar gelaten voor wat het was, als-ie al open zou zijn. Je kunt hier vandaag echt overal een kanon afschieten, er is niemand op straat en er is niks open, dus de gebakken eieren komen dichterbij!
Op weg naar de Bay of Islands hebben we nog geprobeerd of het Kauri Museum open was, maar nee, niet op 1e Kerstdag :-(
De Kauriboom is een conifeer die alleen in Nieuw Zeeland groeit in het Northland. Hij heeft een zachte grijze boomschors en kleine ovale bladeren. Het duurt maar liefst 800 jaar voordat bomen van deze soort volgroeid zijn.
Hoewel zowel Maori als Europeanen druk bezig zijn geweest met het kappen ten behoeve van scheepsbouw zijn er gelukkig nog een aantal indrukwekkende kauri's bewaard gebleven. De bekendste is de Tane Mahuta, de "heerser van het woud". Hij is 51 meter hoog en heeft een diameter van 4,4 meter. De leeftijd van de boom wordt geschat tussen de 1250 en 2500 jaar.
Die hebben we dan wel gezien in het Waipoua Kauri Forest.
Na nog een enkele stop, waarbij we onze eigen broodjes met water hebben weggespoeld, want zelfs koffie konden we nergens uit toveren, kwamen we rond 4 uur in Kerikeri aan. Het park heet Avalon Resort en wordt gerund door Nederlanders, die het zelf hebben aangelegd. Ziet er heel fraai uit, mooie ruime cottages die van alles voorzien zijn. Jammer van het weer, schijnt nog een nasleep te zijn van een flinke depressie, waar de tropische storm Evan deel van uitmaakte. Die hebben we dan gelukkig weer gemist! Ons kerstdiner bestond inderdaad uit gebakken eieren, want er was geen enkel restaurant open. Deze kerst zullen we in elk geval niet aankomen!
Fotoos zijn nog niet geupload, komen zsm!

• 25 December 2012 - 22:05

Louis En Wilma:

WoW, da's in ieder geval gedeeltelijk anders dan onze kerst.
    Ook hier datzelfde grijze regenachtige weer, maar wij hebben te veel eten en zullen dus geheid wel aankomen met kerst. Weet niet wie er nu blijer moet zijn. Groeten aan de kiwi's van de kerikeri.

• 25 December 2012 - 22:27

Peter Paternotte:

Dat was dan wel een flink stuk rijden naar het noorden! Neem aan dat jullie hier wel even blijven om in de Bay rond te varen en Waitangi te bekijken (Treaty Grounds)? Morgen vast wel weer een stevige hap te krijgen, komt vast helemaal goed!

• 26 December 2012 - 11:08

Riet:

Dit verhaal smaakt naar méér!

• 26 December 2012 - 11:13

Jan V.d.Flier:

Wij zijn aan het bijkomen van een copieus kerstdiner. Het kan verkeren. Morgen alles weer normaal, voor jullie dus vandaag al!

Tags: Kerikeri