Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

26 December 2012 | Nieuw Zeeland, Paihia

De Bay of Islands is een grillige baai met 144 eilandjes aan de oostkust van het Nieuw Zeelandse Northland. Naast een prachtig natuurgebied is hij ook van historisch belang. Dit is namelijk de plek waar de eerste kolonisten uit Engeland zich permanent vestigden. De baai werd voor de komst van de Britten al bewoond door verschillende Maori stammen, die in eerste instantie goed met de Europese kolonisten leken te kunnen samenleven. Uiteindelijk werd in 1840 het Verdrag van Waitangi getekend: een overeenkomst tussen de Engelse regering en de Maori waarmee de Maori, zonder dat ze het eigenlijk begrepen, hun land aan Queen Victoria verkochten. Vele opstanden volgden, waarvan misschien wel de bekendste de Flagstaff War is. Die oorlog kreeg zijn naam door het omhakken van de vlaggenpaal op Flagstaff Hill in Kororareka, nu beter bekend als Russell. Maori stamhoofd Hone Heke beklom de berg en hakte de paal om die de Maori zelf als vriendschappelijk gebaar aan de Britten hadden gegeven..
Vandaag stond onze eerste excursie op het programma: zwemmen met dolfijnen in de Bay of Islands. Het werd uiteindelijk dolfijnen, zonder zwemmen, omdat er een school gespot werd waar een jong in zat. Omdat zo'n dolfijnenjong om de drie minuten (!) gevoed wordt, mag er niet meegezwommen worden, omdat dat de rust te veel zou verstoren. Na een regenachtig begin van de dag, ging 's middags dan toch eindelijk de zon schijnen en toen was het ook meteen warm! Zo hadden we ons dat hier voorgesteld met een subtropisch klimaat. Eindelijk echt een vakantiegevoel!

• 26 December 2012 - 10:27

Thijs:

hoi Henny en Kees

jullie zijn duidelijk aan het genieten alvast een goed uiteinde in het down under geniet geniet

groetjes Neef Thijs

• 26 December 2012 - 11:13

Riet:

Terwijl jullie eerste échte vakantiedag er op zit, begin ik met een nog zeker niet hongerig gevoel ten gevolge van het eten gisteren aan de voorbereidingen voor het maal van tweede kerstdag. Wél gezellig, met z'n allen, maar voor gewoon lekker op vakantie zijn met deze dagen is zeker óók wat te zeggen. Veel plezier gewenst.

• 26 December 2012 - 12:02

Peter Paternotte:

Lenie 't Hart zou applaudisseren!
    Geniet er van , wij vonden de Bay of Islands een schitterend gebied.

• 26 December 2012 - 13:59

Louis En Wilmna:

Dat met die dolfijnen lijkt me helemaal te gek.
    Jammer dat zwemmen met de dolfijnen niet door is gegaan.
    Lekker kerstmaaltje overigens! Ziet er goed uit die Kerstdis van jullie.
    Geniet van jullie volgende restaurant!
    Raar gevoel zeker een kerstmuts en nog lekkerder weer dan hier.
    Tot de volgende mooie ervaring.

• 26 December 2012 - 18:16

Mama:

Hallo lieve Henny en Kees,
    Mooi dat jullie reis zo voorspoedig verlopen is, ook al duurde het blijkbaar erg lang.
    Ik ben nu in Eindhoven en beginnen aanstonds aan het kerstdiner, eens kijken of Jamie ook lekkere boterhammetjes met ei bedacht heeft.
    Overgens, Eindhoven is net zo moeizaam te bereiken als Uitgeest, duurde ook ruim twee uur om er te komen, ik hoop dat het vanavond geen nachtwerk wordt.
    Ik ben blij dat het weer verbeterd is, en hoop voor jullie dat het zo mooi blijft.
    Alvast een prettige jaarwisseling gewenst, ik neem aan met een gepast oude jaarsdiner!
    Thijs houdt mij op de hoogte van jullie ervaringen.
    Heb heel veel plezier, en zorg dat jullie heel thuiskomen.
    Mama.

• 26 December 2012 - 18:24

Thijs En Hanneke:

Hoi Henny,
    't Is wat, die Kiwi's met kerst, gelukkig dat je je eigen kerstman bij je hebt!
    Veel plezier, met Kees, groet, Thijs.

Hoi Kees,
    Begin nu toch wel een beetje aan de koude kant te twijfelen.....
    Veel plezier, met Henny, groet, Hanneke.

• 02 Januari 2013 - 20:08

Jozefien:

Henny, Kees.

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Heel anders dat nu in Nieuw Zeeland te vieren.
    Genieten doen jullie, jammer dat de dolfijnen niet meewerkten.
    Zoals de vorige keren is het ontzettend leuk alle verslagen te lezen.
    (Kon niet eerder reageren, waren een paar daagjes niet veel thuis)
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Heel veel plezier nog
    Jozefien