Hongkong - Reisverslag uit Peking, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Hongkong - Reisverslag uit Peking, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Hongkong

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

27 September 2011 | China, Peking

Gisteren (maandag) per snelboot in 2 uur van Guangzhou naar Hongkong gevaren.
Xianggang (Geurige Haven) zoals Hongkong in het Chinees heet, is sinds 1997 weer onderdeel van de Volksrepubliek China. 99 jaar lang was het een Britse kroonkolonie. Nu heeft het een aparte status, met een semi-autonome eigen regering en eigen wetten. Het fascinerende van Hongkong is de mengeling van Oost en West. Het is veel minder “Chinees” dan de plaatsen die we tot nu toe gezien hebben, we trokken zelfs regelmatig een vergelijking met New York: de sky-line, Kowloon Park, het stadsvervoer. Er wordt hier ook door meer mensen (beter) engels gesproken…
Na aankomst werden we opgewacht door Damian, de gids, die perfect nederlands sprak! Hij is grotendeels (vanaf z’n negende) opgegroeid in Nederland, waar zijn ouders een chinees restaurant hadden in de Kerkstraat in Amsterdam.
We doorkruisen de stad en bezoeken Victoria Peak, de top van de 550 meter hoge heuvel op Hongkong Island, waar de machtigen van Hongkong woonden en wonen. Hier hebben we een adembenemend uitzicht op deze wereldstad en het authentieke vissersplaatsje Aberdeen. Intussen is het lunchtijd en onder de talloze winkels bevinden zich ook een Délifrance (ah, baguette met kaas!!!), een Starbucks (mmm, lekkere cappucino) en een Haagen Dasz (errug lekkere ijsjes ;-)) Geheel voldaan na de eerste niet-rijstmaaltijd sinds tijden stappen we weer in de bus op weg naar Aberdeen. Per sampan maken we een tochtje door de haven langs de woonboten (daar wil je niet wonen), een aantal drijvende restaurants en de natuurlijk ook de afgemeerde jachten.
Na het diner doen we een soort stadstour per openbaar vervoer: we gaan successievelijk per taxi, dubbeldekker bus, Star Ferry -de oude veerdienst tussen Kowloon en Hongkong Island-, dubbeldekker tram en de Peak Tram –soort tandradbaan- weer naar Victoria Peak. Het grappige is dat die Peak Tram zo steil omhoog gaat, dat het binnenin lijkt alsof alle gebouwen scheef staan!
Op de terugweg nemen we na de Peak Tram de metro (werkt heel duidelijk en overzichtelijk) en de taxi en dan zijn we uiteindelijk om 23.30 uur weer terug in het hotel. Was een lange dag!

Dinsdag is een vrije dag, dus eerst maar eens wat uitslapen (wel tot 8.00 uur!) en na het ontbijt op pad om nog wat souvenirs te scoren op de Ladies Market. Geen idee waarom ze dat zo noemen ;-) Helaas ging die pas om 12.00 uur open, dus dan maar eerst naar het Peninsula Hotel. Een hotel vol grandeur, knipmessende bedienden, een winkelgalerij die enkel bestaat uit winkels als Louis Vuitton, Chanel, Van Cleef etc., waar een kopje thee € 10 kost! Men schijnt er ook 12 Rolls Royces en een helicopter ter beschikking te hebben voor de clientèle….
Vervolgens naar Kowloon Parc , een oase van rust temidden van alle hectiek rondom. Met de metro weer naar de Ladies Market, geshopt en daarna terug naar het hotel om even uit te rusten, te douchen en om te kleden voor de teugreis vanavond.
Laatste fotoos volgen morgen, bij het allerlaatste verslag(je) van deze prachtige reis!

• 27 September 2011 - 14:22

Peter Paternotte:

Reis volbracht met heel veel indrukken en goede verslaggeving, wellicht nadenken over een alternatieve carriere in het exotische reiswezen?
    Benieuwd naar de laatste foto's!
    Safe travels, see yo soon