Op de Yangtze - Reisverslag uit Chongqing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Op de Yangtze - Reisverslag uit Chongqing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Op de Yangtze

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

21 September 2011 | China, Chongqing

De Yangtze is een van 's werelds langste en machtigste rivieren. Hij ontspringt in het Tibetaanse hoogland en mondt uiteindelijk bij Shanghai uit in de oceaan. Hij is beroemd vanwege de spectaculaire en mystieke Drie Kloven, die vroeger bij schippers zo gevreesd waren vanwege de verraderlijke stromingen. In 2003-2010 is door de bouw van de Drie Kloven Dam het waterpeil gestegen en de stroming geneutraliseerd. De bouw diende twee doelen: het opwekken van energie en bescherming tegen hoog water.
Vroeg in de ochtend vertrekt het cruiseschip en worden we gewekt door een muzakje. Vanwege een vroege excursie naar een geënsceneerde bruiloft bij de Tujia bevolking (gaan we niet doen), wordt het ontbijt geserveerd van 6.45 tot 7.45!!!! Ook de lunch is op een aangepast tijdstip vanwege een excursie naar de Drie Kloven Dam namelijk van 11 tot 12. We worden echter wel geacht om om 12 uur te vertrekken…. Anyway, we varen eerst een stuk door de Xiling Kloof en nemen ’s middags dus een kijkje bij de grootste stuwdam ter wereld. De Drie Klovendam heeft 5 getrapte sluizen en het schutten neemt zo’n 3 uur in beslag. Voor kleinere boten is er een scheepslift in aanbouw, waardoor de schuttijd aanzienlijk verkort gaat worden.
Na dit bezoek varen we verder door de Xilingkloof naar de Wukloof, zeer bekend vanwege de twaalf bergpieken. ’s Avonds zijn we te gast bij het welkomstdrankje van de kapitein. Er zijn ook ‘appetizers’ en die brengen het slechtste in de mens weer boven: als een horde sprinkhanen stort men zich op de tafel en in no-time resteert slechts een kaalgevreten vlakte…! Na het diner is er nog een showprogramma met dans en (niet altijd even zuivere) zang.

De tweede dag aan boord worden we om 6.00 uur gewekt en kunnen we om 6.30 meedoen met de Thaichi oefeningen: neu, laat maar! Wel op tijd ontbijten, want om 8.00 uur start de excursie naar de Shennong Stream bij Badong. Deze stad is hoog op de heuvel compleet nieuw opgebouwd, aangezien de oude stad in 2003 55 meter onder water is verdwenen. We stappen over in kleine bootjes, want de Shennong is alleen met deze sampans te bevaren. Vroeger werden ze door naakte jongelingen over een jaagpad of door laagstaand water voortgetrokken. Naakt omdat natte kleren teveel wrijving veroorzaakten, waardoor de huid open schuurde. Halverwege krijgen we hiervan een korte demonstratie, alleen zijn de naakte jongemannen nu vervangen door tandenloze 65-plussers in plastic regenjassen en met parapluutjes op hun hoofd :-(.
We zien onderweg in de steile wand een kleine grot, met daarin een antieke houten doodskist. De Ba, verre voorouders van de lokale Tujia, hadden de gewoonte om hun doden in houten kisten in de vorm van boten in nissen in de kliffen te plaatsen. Sommige hiervan zijn meer dan tweeduizend jaar oud..
Terug aan boord varen we verder door de Wu Kloof. Deze 'Heksenkloof' heeft vele steile rotswanden. Het water is hier door de bouw van de dam zo’n 80 – 90 meter gestegen! Na de Wu Kloof volgt tenslotte de Qutong Kloof.

De volgende dag kunnen we zowaar uitslapen tot 8.00 uur! Om 10.30 uur een excursie naar Fengdu. Het oude centrum van deze 'Stad der Geesten' is in 2003 geofferd aan de watergoden, maar de beroemde Geestentempel blijft behouden en komt zelfs mooier te liggen, omringd door water en sinds 2009 op een eiland. Aan de overkant van de Yangtze is inmiddels de nieuwe stad Fengdu verrezen.
Tijdens de lunch horen we dat de boot niet verder vaart, omdat het waterpeil in Chongqing door de voortdurende regen 8 meter gestegen is en de boot niet goed meer kan aanleggen. Het plan is nu dat we woensdag in alle vroegte per bus naar Chongqing gebracht worden. Vervelend genoeg lijkt Kees nu geveld door een griepaanval. Vanavond nog het captain’s farewell diner. met “bonte avond” tot besluit….. (nee, hè). Wilma heeft bedacht dat wij “van voor, naar achter, van links, naar rechts” zullen uitvoeren. Ze heeft er een couplet bij gemaakt en vertalingen van het refrein in het chinees, engels en duits.
Change of plans: om 2 minuten voor zes wordt aangekondigd dat het diner vervroegd is naar zes uur! Vervolgens komt de mededeling dat we om half acht geevacueerd worden, omdat het niet veilig is om de nacht aan boord door te brengen vanwege de te verwachten hoge waterstand. Dus gauw-gauw eten, koffers inpakken en verzamelen in de lobby. Chaos! Via een soort pontonbrug naar de gereedstaande bussen, waar het wachten op de koffers begint: duurt uiteindelijk anderhalf uur!!!! Dan nog een fijne busreis van 3 1/2 uur over wegen die die naam niet verdienen en dan komen we na een hoop zoekwerk om half twee 's nachts in het hotel aan. Gaar!

• 21 September 2011 - 06:31

Helga:

Hahahaha, wat een belevenissen! Machtig, de verhalen blijven maar komen! Volgens mij missen jullie ons echt niet ;-)

• 21 September 2011 - 08:57

Gerda Van Der Flier:

Zo hée, spanning en sensatie! Dit zijn de belevenissen die jaren later steeds weer boven komen. Toch netjes dat jullie eerst nog eten kregen. Zo is het pas echt een bonte avond geworden. Geniet nog van je laatste week. Beetje rustiger, hoop ik voor jullie. @Kees: ik doe hier met je mee met een griepje. Solidair toch?