Shanghai - Yichang - Reisverslag uit Chongqing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Shanghai - Yichang - Reisverslag uit Chongqing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Shanghai - Yichang

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

21 September 2011 | China, Chongqing

Shanghai – Yichang

Na het ontbijt bezoeken we de voormalige joodse wijk. De architectuur is hier anders dan in de rest van Shanghai, met name de dakkapellen en de bogen boven ramen en deuren vallen op. Meer dan 20.000 joden vonden gedurende de 2e wereldoorlog een toevlucht in Shanghai, er kwam een joods getto in de stadswijk Hongkou. Het was de bedoeling om ook een parkje te bezoeken, met een monument voor de in de oorlog omgekomen Joden. Helaas werd ons de toegang ontzegd omdat er bouwvakkers bezig waren bij de ingang van het park, die niet van plan waren om even ruimte te maken…
Daarna naar het Shanghai Museum, waar we o.a. kunst en klederdrachten van Chinese minderheden hebben gezien, munten en meubilair uit de Ming en Qing periode, chinese schilderijen en kalligrafie en tot slot de afdeling bronzen beelden en gebruiksvoorwerpen. Heel mooi!
Als extraatje niet met de bus maar met de Maglev (hogesnelheidstrein) in 8 minuten naar het vliegveld. Helaas niet op de volle snelheid van 431 km/u, maar slechts 300. Heb je evengoed niet in de gaten!
We vliegen in 2 uur naar Yichang, een Chinese stad in de provincie Hubei die bekend is vanwege het enorme bouwwerk de Drieklovendam aan de rivier Jangtsekiang. Deze omstreden dam is 2 kilometer lang en 180 meter hoog en geeft aan 200 miljoen Chinezen elektriciteit. De temperatuur is hier zeker 12 graden lager dan in Shanghai en het regent
Ingescheept in niet al te grondig schoongemaakte hutten van redelijke afmeting, nog even naar de bar, eindelijk weer eens een glaasje wijn in plaats van bier (jaja, Henny ook) en te kooi.