naar Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu naar Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

naar Shanghai

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

15 September 2011 | China, Shanghai

Gisteravond met z’n zessen nog wat gedronken in de bar van het hotel in Suzhou: eindelijk een fatsoenlijke (chinese) witte wijn voor een redelijke prijs! Gratis live muziek van twee juffrouwen met een overduidelijke voorkeur voor Abba :-(
De volgende ochtend naar een van de oudste straatjes in Suzhou en naar de plaatselijke overdekte markt. Niet te geloven hoe vol ze de winkels hier gestouwd krijgen!
De markt viel ons reuze mee: het vlees werd meestal m.o.m. gekoeld bewaard, de groenten lagen keurig opgestapeld uitgestald en de vissen zwommen nog in (te weinig) water. We zagen ook hoe de krab hier verkocht wordt: het beestje wordt uit het water gevist, de verkoper vouwt de scharen naar binnen en bindt daar heel strak een touw omheen, waarvan hij het uiteinde bij gebrek aan een derde handje in zijn mond houdt…
Bij de fotoos ook een impressie van de woonomgeving, zelfs de brievenbussen zien er hier iets anders uit dan wij gewend zijn!
Dan door naar de zijdefabriek. Eerst uitleg over het procédé: de rups die zich vol eet met blaadjes van de moerbeiboom en een cocon gaat vormen. Deze wordt vervolgens in het hete water gegooid en met 8 van die cocons wordt één zijdedraad gesponnen. Er zijn ook zgn. tweelingcocons, waar je geen draad van kunt spinnen. Deze worden, eerst ‘n beetje en dan steeds verder, uit elkaar getrokken (zie foto)en daar worden dekbedden van gemaakt. Helaas -op een stropdas na- geen inkopen gedaan, prijzen lagen toch beduidend hoger dan verwacht. Daarna via een fotostop bij de Marco Polo brug door naar de wereldstad Shanghai.
Deze stad heeft een van de snelst groeiende economieën ter wereld. De skyline met machtige wolkenkrabbers is zeer indrukwekkend en geeft de stad een bijna futuristische uitstraling. ’s Avonds naar een voorstelling die het midden hield tussen het Chinese Staatscircus en het Cirque du Soleil: spectaculair! Jammer genoeg mocht er niet gefotografeerd worden :-(

• 16 September 2011 - 14:54

Louis En Wilma:

Oeps, dat van de 2 juffrouwen en die krab was ik op onze site vergeten te melden. Gelukkig maken we samen een reisverslag zodat we alle details kunnen onthouden. We hebben zo onderhand eenkennisblok. Zoveel nieuwe en andere dingen en zoveel informatie over dit machtige China gaat een menselijke harddisk bijna te boven. Tot morgen.