Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: hennyenkees

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

02 September 2011 | China, Beijing

Ni hao! Gisteren geen puf meer om te schrijven, dus vandaag in elk geval maar een begin maken.
Na een zeer voorspoedige overtocht landden we afgelopen donderdag omstreeks 8.30 uur lokale tijd in Beijing. Omdat ook de douane ons welgezind was waren we zó vroeg dat de hotelkamers nog lang niet klaar waren. Het programma werd daarom soepel omgegooid en zo stonden we om half elf al bij de Lamatempel voor onze eerste excursie! Voor ons gevoel was het echter na een nacht van niet al te veel slaap in het vliegtuig pas 4.30 uur . Neem daarbij een temperatuur van zo’n graadje of 28 waar we nog erg aan moesten wennen en een verstikkende lucht van alle wierook die er -zowel binnen als buiten de tempel- verstookt werd, dan was dit geen onverdeeld genoegen voor een aantal van ons.
Maar goed, deze Lamatempel is de grootste Tibetaanse tempel buiten Tibet. Oorspronkelijk was dit een paleis van prins Yongzheng. Toen die in 1723 keizer werd ging hij in de Verboden Stad wonen en werd zijn paleis een tempel. De tempel is ook nu nog in gebruik voor opleidingsdoeleinden van nieuwe monniken. Verder bevat hij Boeddhabeelden van verleden, heden en toekomst en het grootste Boeddhabeeld van China, gemaakt uit één sandelhouten boom. Het beeld staat 8 meter in de grond en 18 meter erboven.
Na bezichtiging was het tijd voor de lunch: aan een grote ronde tafel met een ronddraaiend plateau erop worden, naast rijst, een heleboel gerechten geserveerd. Iedereen neemt al draaiend aan het plateau overal wat van op zijn bordje en eet dat met stokjes (!) op. De soep wordt in China als laatste opgediend dus dan weet je dat er verder, behalve watermeloen als toetje, niets meer komt. En ja, de soep eet je met zo’n onhandige Chinese lepel.
Daarna gingen we dan eindelijk naar het hotel, waar we van twee tot vier als een blok geslapen hebben. ’s Avonds diner op dezelfde manier als de lunch alleen in een ander restaurant. Daarna nog naar de Wang Fu Jing, Chinees equivalent van de Kalverstraat en vlak daarbij de grootste “nightmarket” van Beijing. Wat je maar kunt verzinnen om te eten verkopen ze hier: variërend van gecaramelliseerd fruit (da’s nog tot daar aan toe) tot sprinkhanen, zeesterren, schorpioenen en de poppen van de zijderups. Laad dit alles op een stokje, leg het op de barbecue en smullen maar?
Vervolgens terug naar het hotel en gauw naar bedje toe!
Fotoos komen zo spoedig mogelijk, wil nu even niet lukken:-(