Motueka - Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Motueka - Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Motueka - Hokitika

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

05 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Inderdaad Jan, was ik nog vergeten te vermelden, de rots op een van de fotoos van gisteren is de Split Apple Rock, lijkt me duidelijk waarom...
We kunnen hier helaas niet langer blijven, want onze accommodaties liggen vast en bovendien hoorden we vanmorgen dat we inderdaad via de oostkust naar Queenstown moeten rijden omdat de weg langs de westkust nog steeds afgesloten is vanwege de weggeslagen brug. Jammer, jammer dat hiermee ook onze gletsjerwandeling in Fox Glacier komt te vervallen ;-( en ook geen foto van Lake Matheson... We hebben nu wel een overnachting in Oamaru aan de oostkust en gaan vandaar meteen door naar Queenstown.
Vandaag van Motueka naar Hokitika, een plaatsje van niks, was om half zes al uitgestorven! Het was in de 19e eeuw een goudzoekersparadijs en is tegenwoordig vooral bekend vanwege de "ponamoe" of greenstone. Deze voor de Maori heilige steen wordt uit de rivieren van de westkust gehaald. De rots wordt dan gesplitst en met een diamanten boor bewerkt tot het bekende jade.
Onderweg hebben we Shantytown nog bezocht: een nagebouwde nederzetting van goudzoekers, compleet met winkels, saloon, gevangenis, houtzagerij en rijdende stoomtrein. Doet een beetje Amerikaans aan, maar met een sausje van Nieuw Zeelandse kneuterigheid. Speciale foto voor Rob bijgevoegd!
Morgen dus weer vroeg op voor de rit via Arthur's Pass door de Southern Alps.

• 05 Januari 2013 - 11:12

Jan V.d.Flier:

Dat wordt dus een gigantisch lange rit, in één keer naar Queenstown. Veel succes en niet blijven hangen onderweg!

• 05 Januari 2013 - 20:07

Henny:

Neeeeee, gelukkig niet! De reisorganisatie heeft een tussenstop geregeld in Oamaru aan de oostkust, ca. 450 km. Anders was het inderdaad wel heel lang geworden!

Tags: Hokitika