Trondheim 2 - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Trondheim 2 - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Trondheim 2

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

25 Juli 2016 | Noorwegen, Trondheim

22/7 Trondheim
Leuk stadje, veel te zien. Bij het verlaten van de boot miezert het, maar op weg naar de Nidarosdom komen we langs de Turist Information mét WiFi. Dan maar eerst internetten en weer buiten is het droog!
De Nidarosdomen is een enorme gotische kathedraal met gebrandschilderde ramen. De Noorse koningen worden hier gekroond. Op het plein ernaast liggen het Paleis van de Aartbisschop, nu een archeologisch museum en in een deel van het oude arsenaal worden de Noorse kroonjuwelen tentoongesteld. Tenslotte bevindt zich hier nog het Leger- en Verzetsmuseum over de militaire geschiedenis van Noorwegen.
Door het Park Marinen naar de Gamle Bybro gewandeld, een roodgeschilderde brug over de rivier de Niderva. Waar we echter vooral nieuwsgierig naar waren, was de aan de overkant daarvan gelegen Trampe: de enige fietserslift ter wereld. Die bestaat uit een soort sleuf, waar een voetsteun uitkomt. Je blijft zitten op je fiets, leunt enigszins naar rechts en zet je rechtervoet op de steun. Na een druk op de knop word je naar boven geduwd. Het vergt waarschijnlijk wel enige oefening, want naast de gewone knop zit een knop met "beginners" ....
Aangezien we te voet waren, moesten we zelf omhoog klimmen naar de Kristiansten Festning, een fort ter bescherming tegen mogelijke invallen vanuit Zweden, vanwaaruit je een mooi uitzicht over Trondheim hebt.
Tenslotte weer afgedaald naar Stiftsgården, een grote houten patriciërswoning middenin het centrum, waar de koning bij bezoeken aan de stad verblijf houdt.
Bij terugkeer bij het schip werden we verwelkomd met ijsgekoelde handdoekjes en een bekertje citroenlimonade. Lekker hoor!

• 25 Juli 2016 - 16:37

Gerda:

Klinkt allemaal aantrekkelijk en interessant. Is Kees z'n stropdas al versleten

• 25 Juli 2016 - 22:23

Linda Van Rob:

Die sykkelheis moet voor jou toch een makkie zijn, gezien je jarenlange spinningservaring :) Lekker verder genieten. We lezen lekker mee. Groetjes.

• 26 Juli 2016 - 11:40

José Savenije:

Echt genieten die stukjes van jou Henny.
    Trondheim zijn we niet geweest.
    Helder weer is echt nodig daar in Noorwegen.
    Bevalt het cruisen?

• 26 Juli 2016 - 22:35

Jozefien:

Prachtige natuur. Genieten zeg!
    Mooie foto's allemaal.
    Leuke reisverslagen.