Ålesund - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Ålesund - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Ålesund

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

22 Juli 2016 | Noorwegen, Trondheim

21/7 Ålesund
Ålesund is gebouwd op drie eilanden en heeft veel kleurrijke art-nouveauhuizen. Deze stammen uit de tijd na de grote stadsbrand in 1904, waarbij heel Ålesund in de as werd gelegd.
Ons eerste doel is de Aksla, een flinke heuvel met een mooi uitzicht over de stad, te bereiken via een trap van 418 treden.... Aangezien het vandaag 26 graden wordt (ja, ook hier!) kun je dat maar beter zo vroeg mogelijk doen. Om tien uur stonden we dan ook ( met het zweet op ons voorhoofd) boven! Gelukkig waren er onderweg regelmatig bankjes en uitzichtpunten waar even héél noodzakelijk een foto gemaakt moest worden ;-). Na alle trappen ook weer afgedaald te zijn, hebben we met ietwat klapperende kuiten door het art-nouveau/ jugendstil deel van de stad gedwaald. Wanneer je de foto van de muurschildering (vaas met druivenranken) door je oogharen bekijkt, komt er een andere voorstelling tevoorschijn! Foto wel even vergroten, anders werkt het niet.
Ook de Ålesundkirke nog even meegepikt en daarna op het schip gaan lunchen.
Het is toch niet te geloven dat een schip van amper twee maanden oud alweer geschilderd moet worden, maar dat is wel wat er gebeurde, zie foto.
's Avonds een bijzonder onderhoudende show gezien van Jamie Allen, een iMagician zoals hij zichzelf noemt. Zijn truc met 4 iPads was heel bijzonder!!

• 23 Juli 2016 - 21:25

Yoke Van Der Flier:

Jammer, geen filmpje van de klapperkuiten...