Omarama-Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu Omarama-Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van kees en henny flier - WaarBenJij.nu

Omarama-Christchurch

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg kees en henny

15 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

En voor de verandering regent het weer vandaag... De hele weg naar Christchurch, waar we rond half twee aankomen. We hebben allebei geen zin om nog naar de stad zelf te gaan om ons daar de rest van de dag nat te laten regenen, dus we besluiten om te kijken of we al in ons hotel terecht kunnen. Dat blijkt te lukken en aangezien de plek om de huurauto in te leveren op loopafstand ligt, regelen we dat ook meteen maar.
De middag brengen we door in het, naast het hotel gelegen :-), Antarctic Centre, een operationeel station van Antarctica New Zealand, de instelling die wetenschappelijk onderzoek uitvoert in het zuidpoolgebied. Sinds begin 20e eeuw en de ontdekkingstochten van Scott en Shackleton is Christchurch een belangrijke uitvalsbasis voor tochten naar Antarctica. Dit bezoekerscentrum biedt een goed beeld van Antarctica, een beetje opgeleukt om het ook voor gezinnen met kinderen interessant te maken. Zo is er de Snow and Ice Experience: een zaal met een temperatuur van -15 graden Celsius, met echte sneeuw en ijs, waar je op gezette tijden ook nog een antarctische storm kunt meemaken. Dikke jassen worden bijgeleverd.
Ook kun je een ritje maken in de Hagglund, een rupsvoertuig, zoals dat gebruikt is op de stations Scott en McMurdo. Dat hebben we natuurlijk gedaan en het is verbazend, welke hindernissen dit voertuig kan nemen: hellingen tot 45%, over "scheuren in het ijs" van ca. 75 cm en last but not least door plassen van vier! meter diep. Je krijgt zeer sterk de neiging om te controleren of er echt geen water naar binnenkomt. (Zie foto)
Verder zijn er nog een aantal blauwe pinguïns te zien die op gezette tijden gevoerd worden en er is een 4D film over een cruise langs Antarctica, wat voornamelijk inhoudt dat je een 3D brilletje opzet, een aantal keren wat water in je gezicht krijgt en dat de stoelen een beetje schudden.....
's Avonds nog genoten van een prima buffet in het hotel.
Dat was dan echt het einde van deze prachtige vakantie. Naast de teleurstelling dat de gletsjerwandeling op Fox Glacier niet doorging en het ongelooflijke eind omrijden, hadden we bijvoorbeeld wel het geluk dat we op tijd waren om de Milford Sound cruise om te boeken.
Ook het weer was vaak niet geweldig, maar wel op de dagen dat het ertoe deed: helikoptervlucht, wandelen in het Abel Tasman Park, (niet) zwemmen met dolfijnen...
We kijken er met plezier op terug en het zal zeker even wennen zijn, terug in Nederland!

• 15 Januari 2013 - 10:37

Thijs:

Goede terugreis gewenst, hier schijnt gelukkig de zon ;) ;)

• 15 Januari 2013 - 11:38

Jozefien:

Jammer van de regen, maar wel een ervaring in het Antartic Centre.
    Helaas dat het alweer bijna voorbij is.
    Hier ligt een pak sneeuw, heel wat anders.
    Een veilige terugreis.

• 15 Januari 2013 - 11:52

Jan V.d.Flier:

Bereid je maar vast voor op sneeuw en ijs bij aankomst. Vrijdag gaat het weer sneeuwen. Overigens: Die mooie vakantie pakken ze je niet meer af.
    Goede reis en dito aankomst.

• 15 Januari 2013 - 12:30

Louis En Wilma:

Jullie regen, wij sneeuw en jullie dus ook als je weer terug bent in NL want het blijft nog wel ff liggen en meer is in de maak.Hopelijk gaat dat allemaal geen vertraging met de terugreis betekenen.

DANK JULLIE WEL voor het op afstand mogen meebeleven van jullie mooie reis met prachtige ervaringen.
    Benieuwd naar de verhalen achter deze schriftelijke vastlegging, als we elkaar weer zien en natuurlijk veel meer foto's dan die we al gezien hebben.

Goede terugreis en ook nu weer ENJOY!

• 15 Januari 2013 - 17:43

Riet En Jack:

Goede reis en behouden thuiskomst!